سایت آموزشی تجهیزات مترو تهران

سایت آموزشی تجهیزات مترو تهران

سایت آموزشی تجهیزات مترو تهران

سایت آموزشی تجهیزات مترو تهران

سیستم سیگنالینگ خط 3 متروی تهران

سیگنالینگ

سیگنالینگ

وظیفه اصلی سیگنالینگ در سیستم حمل و نقل ریلی پاسخ به دو نیاز اساسی زیر است:

- ایمنی حرکت قطارها

- بهره برداری بهینه برای سیستم حمل و نقل ریلی

زیر سیستم های سیگنالینگ

سیگنالینگ جهت برآورد کردن این نیازها شامل زیر سیستم های زیر می باشد:

1.تراک فرکانسی: سیستم تراک فرکانسی از نوع فرکانس صوتی (audio frequency)  و بدون انفصال و پیوسته (joint less) و دو کاربرد اساسی دارد

- آشکار سازی حضور قطار

- ارسال اطلاعات به قطار

طول هر تراک بین 250 تا 300 متر است

2.LOOP:در محل سوزن ها با توجه به رمین شدن ریل ها برای انتقال اطلاعات به قطار از کابل های لوپ استفاده می شود.

3.محور شمار: در توقفگاه ها و در جاهایی که امکان استفاده از سیستم تراک فرکانسی وجود ندارد جهت تشخیص حضور یا عدم حضور قطار در محدوده های مشخص استفاده  می شوداساس کار این تجهیز شمارش محور قطار می باشد.

4.سیستم کنترل مرکزی ترافیک (CTC): این سیستم وظایف زیر را به عهده دارد:

- کنترل ناحیه تحت پوشش

- زمان بندی حرکت قطار و نظارت بر آن به کمک ATO

- جمع آوری و ضبط پیغام ها و آلارم های خود و ناحیه تحت پوشش

5.سیستم اینتر لاکینگ: یک سیستم کنترل ترافیک که تامین ایمنی تردد قطار و سهولت بهره برداری در خطوط ریلی تحت پوشش بر عهده این سیستم می باشد.

سیستم های تحت کنترل اینتر لاکینگ:

- تراک

- محور شمار

- ماشین سوزن

- چراغ سیگنال

- سیستم اتوماتیک کنترل قطا رatp/o/s

6. UPS:

- تعداد:11 دستگاه

- تغذیه:380VAC

- نوع اتصال: on line

- محل قرار گرفتن : ایستگا ه های دارای cross over

7. سیستم atp/o/s:

هدف از به کارگیری  سیستم atp/o/s بر آورده کردن موارد زیر است:

- کنترل حداکثر سرعت مجاز و (atp) cab signaling

- افزایش ایمنی همراه با کاهش headway

- توقف دقیق در سکو ها بدون دخالت راننده ‌ ATO

- افزایش کارایی و سهولت بهره برداری

- کنترل حرکت قطار بین دو ایستگاه بدون دخالت راننده ATO کاهش مصرف انرژی

- جلوگیری از عبور قطار از چراغ قرمز در توقفگاه ATS

- افزایش ایمنی

قرارداد خرید تجهیزات با کنسرسیوم شرکتهای مهاران- ماروبنی منعقد شده است . تجهیزات an board  که روی قطار نصب می شود مربوط به سیستم atp/o/s ساخت کشور ژاپن است و تجهیزات way side مانند تراک ها ، چراغ های سیگنال ، اتصالات ،... توسط شرکت مهاران تهیه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.