گاهشمار احداث راهآهن شهری (مترو) در تهران
سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران به 130 سال قبل بازمیگردد. تاسیس تراموای شهری از جمله نکات پیشبینی شده در امتیازنامهای بود که بارون ژولیوس دو رویتر در عهد ناصرالدین شاه روی کاغذ آمد.
در همین سالها یک خط راهآهن روزمینی بین دروازه شهری ری (حضرت عبدالعظیم) و میدان باغ شاه موسوم به واگن اسبی احداث شد.
سال 1350 :
· شروع مطالعات اجتماعی ، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران و پیشبینی تغییرات آن برای سال 1370 توسط شرکت فرانسوی سوفرتو وابسته به موسسه دولتی ترابری پاریس (RATP)
سال 1353 :
· ارایه گزارش نهایی و انتخاب سیستم مختلط خیابان - مترو (سیستم مختلط شامل یک شبکه خیابانی با یک کمربندی در پیرامون منطقه مرکزی و دو بزرگراه برای نواحی تازهساز شهری و یک شبکه مترو با 7 خط که به وسیله شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی تکمیل میشد)
سال 1354 :
· تصویب قانون تاسیس شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) توسط مجلسین شورای ملی و سنا و اجازه به شهرداری تهران جهت تاسیس شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)
تصویب اولین اساسنامه شرکت مترو ی تهران حاوی 37 ماده و 4 تبصره و ابلاغ به دولت
تصویب احداث 4 خط مترو در فاز یک توسط شهرداری، انجمن شهر و سازمان برنام
سال 1355:
. انعقاد قرارداد با مهندسین مشاور RATP و سوفرتو جهت مطالعه و طراحی خطوط مترو
سال 1356 :
· شروع عملیات اجرایی قطعه یک از خط یک مترو
سال 1358:
اجرای 2300 تونل و بخشی از سازه 3 ایستگاه حدفاصل بزرگراه شهید حفانی و خیابان شهید بهشتی
سال 1360:
توقف کامل طرح (هیئت وزیران تصویب نمود که طرح متروی تهران بهطور کامل متوقف و کلیه قراردادها به نفع جهموری اسلامی مورد تجدید نظر قرار گیرد)
سال 1363:
طرح مسئله ضرورت احداث مترو در نماز جمعه تهران در تاریخ 5/11/63 توسط آیت ا... هاشمی رفسنجانی ریاست محترم وقت مجلس شورای اسلامی که به خطبه مترو معروف گردید. (فایل صوتی - تصویری خطبه مترو)
سال 1364 :
ابلاغ مصوبه اجرای طرح مترو به وزارت کشور
سال 1366 :
· فعالیت مجدد احداث پروژه راهآهن شهری تهران و حومه با احداث 2 خط درونشهری شمالی – جنوبی و
شرقی – غربی به یک خط برونشهری تا گلشهر کرج جمعاً بهطول 90 کیلومتر و 52 ایستگاه
سال 1374 :
· عقد قرارداد برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط 1 ، 2 و 5
سال 1377 :
· افتتاح و بهرهبرداری از قطار سریعالسیر تهران – کرج (صادقیه – کرج)
سال 1378 :
· افتتاح و بهرهبرداری از بخش غربی خط 2 ، از ایستگاه صادقیه (تهران) تا امام خمینی (ره)
سال 1380 :
· افتتاح و بهرهبرداری از نیمه شمالی خط یک از ایستگاه میرداماد تا علیآباد به طول 6/14 کیلومتر و 17 ایستگاه
سال 1381 :
· افتتاح و بهرهبرداری از پایانه و تعمیرگاه غرب خط 2 متروی تهران
· بهرهبرداری از خط یک از ایستگاه علیآباد تا حرممطهر به طول 8/10 کیلومتر و 3 ایستگاه
سال 1382 :
· بهرهبرداری از بخش شرقی خط 2 ، از ایستگاه امام خمینی (ره) تا بهارستان به طول 2 کیلومتر و 2 ایستگاه
سال 1383 :
· بهرهبرداری از ایستگاه ایرانخودرو (خط 5)
· بهرهبرداری از خط 5 از ایستگاه کرج تا گلشهر به طول 10 کیلومتر
سال 1384 :
· بهرهبرداری از ایستگاه چیتگر (خط 5)
· بهرهبرداری از ایستگاه باقرشهر (خط 1)
· افتتاح و بهرهبرداری از پایانه فتحآباد
· افتتاح نیمه شرقی خط 2 به طول 9 کیلومتر و بهرهبرداری از ایستگاههای دانشگاه علم و صنعت ، سرسبز و شهید مدنی
سال 1385 :
· بهرهبرداری از ایستگاههای سبلان و دروازهشمیران (خط 2)
· بهرهبرداری از ایستگاه نظامآباد و گلبرگ (خط 2)
· بهرهبرداری از ایستگاه اتمسفر (خط 5)
· بهرهبرداری از ایستگاه امام حسین (ع) (خط 2)
سال 1386 :
· بهرهبرداری از ایستگاه اکباتان (خط 5)
· بهرهبرداری از ایستگاه شاهد (خط 1)
سال 1387 :
· بهرهبرداری از خط 4 متروی تهران به طول 5/2 کیلومتر از ایستگاه دروازهشمیران تا فردوسی
· بهرهبرداری از ایستگاه میدان شهدا (خط 4)
سال 1388 :
. بهره برداری از مسیر ایستگاه شهید حقانی تا ایستگاه قلهک و سه ایستگاه میرداماد - دکتر شریعتی و قلهک ( توسعه شمالی خط 1 )
. بهره برداری از مسیر میدان فردوسی تا میدان انقلاب ( خط 4 )
. بهره برداری از کارخانه سگمنت سازی
. آغاز عملیات اجرایی ایستگاه تقاطعی اکباتان از خطوط 4 و 5
. آغاز عملیات عمرانی بخش شمالی خط 3
. بهره برداری از پست برق قیطریه
. بهره برداری از ایستگاه قیطریه ( توسعه شمالی خط 1 )
سال 1389 :
. بهره برداری از ایستگاه فرهنگسرا ( توسعه شرقی خط 2 )
. بهره برداری از مسیر ایستگاه میدان شهدا تا ایستگاه شهید کلاهدوز به طول 5/5 کیلومتر با راه اندازی ایستگاه مذکور (خط 4)
. بهره برداری از ایستگاه های چهارراه ولیعصر (عج) و نبرد (خط 4)
سال 1390 :
. بهره برداری از ایستگاه شهید دکتر حبیباله ( خط 4)
. بهره برداری از ایستگاه کهریزک( خط 1)
. بهره برداری از ایستگاه شیخ الرئیس (خط4)
. بهرهبرداری از ایستگاه استاد معین (خط4)
. ورود ماشین حفار خط 3 متروی تهران به ایستگاه میدان راهآهن
. افتتاح ایستگاه پیروزی (خط 4)
. افتتاح ایستگاه تجریش (خط یک)
. تست گرم آخرین قطعه غربی خط 4 (ایستگاه ارم سبز)
سال 1391 :
. افتتاح ایستگاه نیروی هوایی (خط 4)
. افتتاح 4 کیلومتر تونل پایانی از بخش غربی خط 4 و دو ایستگاه ارم سبز و شهرک اکباتان
. افتتاح 7کیلومتر ار بخش میانی خط 3 حدفاصل ایستگاه شهید بهشتی تا چهارراه ولیعصر (عج)
سال 1392 :
. تست سرد (راه اندازی آزمایشی) بخش جنوبی خط 3 از چهارراه ولیعصر (عج) تا بزرگراه آزادگان
. تست گرم نیمه جنوبی خط 3
سال 1393 :
. افتتاح نیمه جنوبی خط 3 از چهارراه ولیعصر (عج) تا بزرگراه آزادگان